Aktuelnosti

Pregleda: 305

Djeca u Sapni: Za njihov ostanak u ovom kraju zaslužni će biti voće i škola

22.12.2015.

Šta je potrebno porodicama iz Bosne i Hercegovine da ostanu na svojoj grudi? Ako pitate mještane Sapne, mnogi će vam reći da im ne treba mnogo – tek malo zemlje koju će obrađivati, skroman krov nad glavom i kvalitetniji život za djecu čije vrijeme tek dolazi. Ako isto pitanje postavite onima koji su Sapnu napustili, a sada razmišljaju o povratku, njihov odgovor neće se mnogo razlikovati. 

Ovo mjestašce na samom istočnom rubu Tuzlanskog kantona, smješteno ispod obronaka planine Majevice, uz rječicu Sapnu, odlikuje se brdskim reljefom, izuzetno pogodnim za razvoj voćarstva i stočarstva. Sapna je kao općina zvanično proglašena tek 1998, a ima oko 15.000 stanovnika, od kojih 95 posto živi na selu. Tu žive veoma vrijedni ljudi i rijetko da možete vidjeti kuću koja nema uređenu okućnicu, povrtnjak i voćnjak. Mnogi žitelji ovog kraja svjesni su da poljoprivreda može biti dobra perspektiva, te se okreću proizvodnji hrane. 

Ima i onih drugih koji sezonski, naizmjenično, odlaze u pečalbu i vraćaju se svojoj kući, u potrazi za trajnim rješenjima. U Sapni, naime, nema niti jednog velikog privrednog subjekta, te je zvanično, veliki procenat nezaposlenih. 

Svjesni su ovoga u OŠ Sapna koja je najvažnije okupljalište za preko hiljadu djece koja ovdje žive. Rukovodstvo Osnovne škole ulaže velike napore kako bi se podigao kvalitet obrazovnog procesa i broj djece koja su uključena u njega, te unaprijedila obrazovna infrastruktura. Znaju da škola može biti jedan od razloga za važne životne odluke: ostati, otići ili vratiti se. 

Glavna školska zgrada smještena je u centru gradića, no ova obrazovna institucija raširena je na još pet punktova u okolnim naseljima, među kojima su četiri petogodišnje područne škole, te jedna devetogodišnja. Riječ je o područnoj školi u selu Vitinica koja je izvrstan primjer dobro organizirane ustanove u razuđenom ruralnom području. Ciljevi koje su pred sebe postavili odgovorni nije samo da prenesu znanje mladima, već da postanu jezgro društvenih zbivanja, da kroz brojne nastavne i vannastavne aktivnosti budu svijetla tačka i pokretač napretka. 

 

Obrazovanje po mjeri djeteta - obrazovanje za budućnost

Jedno od najvećih dostignuća škole Sapna je postepeno uključivanje predškolske djece u obavezan program predškolskog vaspitanja i odgoja. Da bi se to realiziralo, bilo je potrebno uspostaviti saradnju između različitih segmenata lokalne i šire zajednice. S jedne strane, od ključnog je značaja bila suradnja s roditeljima, a s druge, podrška općine. Stručnu pomoć pružili su u Pedagoškom zavodu Tuzlanskog kantona, a ključni partner bila je organizacija Save the Children kroz projekt Obrazovanje po mjeri djeteta

Infografika: Zašto su predškolski odgoj i obrazovanje izuzetno važni za svako dijete

Praktično, ovo je značilo formiranje posebnih učionica za rad s djecom najmlađeg uzrasta, koje su opremljene ciljanim didaktičnim sredstvima i najmlađima prilagođenim namještajem, čime je stvoren poticajan ambijent. Save the Children je finansirao opremanje i organizirao obuku nastavnog kadra, a treninzi su se odvijali u saradnji s Pedagoškim zavodom Tuzlanskog kantona. 

U ovoj fazi u projekt se uključila i Općina, koja je na sebe preuzela obavezu finansiranje nastavnog osoblja za rad s najmlađima. Združenim snagama, tako je postignut zavidan rezultat – u prošloj školskoj godini sva su djeca odgovarajućeg uzrasta s područja općine Sapna, pohađala program predškolskog obrazovanja i odgoja. Ovo je podrazumijevalo i svu onu djecu koja žive u udaljenim naseljima, kao i djecu iz socijalno isključenih grupa, tako da se može govoriti o stoprocentnom obuhvatu. 

Amir Hodžić, pedagog Osnovne Škole Sapna, kaže kako su u samom startu naišli na podršku roditelja. Generacija djece koja je završila predškolski odgoj i krenula u prvi razred, pokazala je znatno veću slobodu u komunikaciji, fleksibilnost u socijalizaciji i prihvatanju obaveza, normi i pravila ponašanja. Tako su i učitelji imali mnogo manje brige kada je u pitanju prevazilaženje problema odvajanja djeteta od porodice. Svaka naredna generacija, a do sada su bile tri, imala je sve bolje uvjete, tako da je u šk. 2014./2015. predškolski program bio omogućen u svim područnim školama na teritoriji općine Sapna. Ono što se može smatrati dodatnom vrijednošću je aktivnije uključivanje roditelja u proces približavanja škole djeci, pa je tako održan niz radionica i priredbi za roditelje i djecu. 

Naša sugovornica, učiteljica Sanela Osmanović, završila je obuku u organizaciji Save the Children i Pedagoškog zavoda, kako bi što adekvatnije pristupila predškolcima, djeci uzrasta od pet godina godina. Kako kaže, djeca su se kroz pohađanje predškolskog programa u ukupnom trajanju od 140 nastavnih sati, upoznala sa školom i zavoljela je. Njihov ulazak u prvi razred u septembru više nije bio toliko stresan i djeca su već imala izgrađen odnos prema procesu obrazovanja. Mališani su zavoljeli učiteljicu, jedni druge, bili su mnogo spremniji za usvajanje nastavnog sadržaja. S obzirom na to da je učiteljica Osmanović imala i ranija iskustva s nekoliko generacija prvačića koji nisu prošli kroz predškolski program, kaže da je promjena ogromna i da će se svakako odraziti na nastavak školovanja. 

 

Vrijeme u kojem su sve mogućnosti za razvoj otvorene ili zauvijek izgubljene

Zbog čega su predškolsko obrazovanje i odgoj toliko važni za rani rast i razvoj djece? Prema svim relevantnim istraživanjima, kakva ćemo osoba postati, hoćemo li biti uspješni, sretni i imati dobre odnose s drugima, u velikoj mjeri ovisi o našem najranijem djetinjstvu. Prvih pet godina djetetova života su od presudne važnosti za život svake osobe, kada se razvijaju naši potencijali i postavlja temelj zdravlja, intelektualnog, socijalnog i emocionalnog razvoja. 

Upravo iz tih razloga važno je da sva djeca prođu predškolsko obrazovanje. Evropska unija (EU) prepoznala je značaj ranog razvoja nazivajući ga „vremenom u kojem su sve mogućnosti za razvoj otvorene ili zauvijek izgubljene“.

Rezultati dobro osmišljenog programa predškolskog vaspitanja imaju dalekosežnu dobrobit za cijelo društvo: 

- Veći obuhvat djece redovnim školovanjem

- Smanjen procent djece koja napuštaju škole

- Veći kvalitet i viši nivo stepena obrazovanosti

- Porast stope zaposlenosti

- Povećanje prihoda i prosperiteta društva u cjelini

- Smanjenje izdavanja za zdravstvo, socijalnu pomoć i borbu protiv kriminala.

Srećom, odgovorni u općini Sapna prepoznali su značaj komponente projekta Obrazovanje po mjeri djeteta usmjerene na rani rast i razvoj kojeg je od 2013. do kraja 2015. godine na području Tuzlanskog kantona provela organizacija Save the Children, u suradnji s Ministarstvom za obrazovanje i Pedagoškim zavodom ovog kantona. U gradiću koji nema razvijene ostale sadržaje za najmlađu djecu, još jednom se potvrdilo da škola može postati generator promjena. Pokazalo se da se uključivanjem različitih segmenata društva oko jednog cilja, u kratkom vremenu može stvoriti nov društveni obrazac s dugoročnom dobrobiti za kompletnu zajednicu. 

Ova promjena će se svakako odraziti na svakodnevni život porodica koje žive na ovom području, a možda utjecati i na neke važne, životne odluke. 

Ostanak u Sapni za neke je porodice na ovaj način postao izvjesniji. 

Jer djeca to zaslužuju. 

Radiosarajevo.ba, 21.12.2015.godine


Izvor: Radiosarajevo.ba